ابرکوه سرپرستی یزد فردا:حسین حاتمی /تحقیقات مختلف نشان می دهد که ميادين ميوه و تره بار نقش مهمي را در تنظيم بازار محصولات كشاورزي ایفا می کنند.

در واقع اين ميادين نقشي دوجانبه دارند. از يك طرف نقش حمايتي خود را به عنوان بازاري براي محصولات كشاورزي نسبت به توليدكنندگان داشته و از طرف ديگر سبب به تعادل رسيدن قيمتها و عرضه محصولات با قيمتهاي مناسب براي مصرف كنندگان مي شوند.

فعاليت ميادين ميوه و تره بار سبب خواهد شد تا در شرايطي رقابتي؛ محصولات با قيمتي مناسب و با كيفيت عرضه گردد كه اين مهم، منافع مصرف كنندگان را بهمراه خواهد داشت.

زيرا آنان در شرايط رقابتي محصولات را با كيفيت بهتر و قيمت كمتر و مناسبتري دريافت خواهند كرد. توليدكنندگان كه روي ديگر سكه هستند، نيز، از منافع اين ميادين بي بهره نخواهند بود.

در واقع اين ميادين منافع مطلوبي را متوجه توليدكنندگان خواهد كرد. وجود اين ميادين به عنوان بازاري براي محصولات كشاورزي، سبب خواهند شد تا توليدكنندگان اين محصولات از سردرگمي و اتلاف وقت خود براي پيدا كردن بازار فروش و عرضه محصولات خود جلوگيري كرده و آنان با فراغ بال و خيالي آسوده؛ محصولات خود را براي فروش عرضه نمايند.

لذا اين بازارها براي توليدكنندگان از چند جنبه حائز اهميت است:

اول ؛ با توجه به اينكه محصولات كشاورزي ارائه شونده در ميادين ميوه و تره بار عمدتا آبكي بوده و با گذشت مدت محدودي ضايع مي شوند، لذا، در اثر نبود بازار مناسب براي فروش محصولات، ضرر و زيان زيادي متوجه توليدكنندگان خواهد شد.

دوم ، نبود بازار مناسب براي عرضه محصول خود معضل بزرگي براي توليدكنندگان است. زيرا در چنين شرايطي (نبود بازار) توليدكنندگان با سر درگمي براي پيدا كردن بازار مواجه مي شوند كه اين سر درگمي نهايتاٌ سبب خواهد شد تا توليدكنندگان يا با ضايعات و فساد محصولات خود مواجه شوند يا محصولات خود را با قيمتي بسيار كم به دلالان و واسطه ها بفروش رسانند؛ كه هردو گزينه ، نهايتاً با واردآمدن خسارت و زيان به توليدكنندگان همراه خواهد بود.

پس فعاليت و توسعه اين ميادين عملاً هم از وارد شدن ضرر و زيان به توليدكنندگان جلوگيري خواهد كرد و هم سبب خواهد شد تا مصرف كنندگان در شرايطي رقابتي محصولات با كيفيت بهتر و قيمت مناسبتر را خريداري كنند.

در شهرستان ابرکوه متأسفانه بدلیل عدم وجود میادین میوه و تره بار و وضعیت نابسامان قیمت میوه و نوسانات بیش از حد آن در فصول مختلف صدای اعتراض شهروندان مخصوصاً اقشار فقیر درآمده است. همچنین بازاریان مجبور به خرید از میادین میوه و تره بار در شهرهای همجوار هستند که این چندگانگی خرید نوسان قیمت فروش را در پی دارد.

ضروری است که میادین میوه و تره بار بمنظور تنظیم قیمت محصولات کشاورزی در این شهرستان احداث گردد که این امر هم موجب کار‌آفرینی بیشتر برای جوانان بیکار شهرستان و هم موجب عرضه بهتر میوه به مصرف‌کنندگان می‌شود.

به بیان دیگر بازار رقابت بهتری ایجاد شده و حتی در صورت وجود مغازه‌های خالی در آن بعضی از کشاورزان در بعضی فصول عمده می‌توانند تهیه غرفه کرده و از فروش محصول خود سود بیشتری کسب کنند.

آنچه مسلم است در حال حاضر که با هدفمندسازی یارانه ها مردم نیز در خرید خود هدفمند شده و از اسراف خودداری می کنند میادین ميوه و تره بار يکي از نيازهاي اساسي شهرستان به شمار مي رود.

در این راستا بایستی مسئولان ذيربط، ادارات (بازرگاني، شهرداري و جهاد كشاورزي) از بخش خصوصی و متقاضيان احداث میادین ميوه و تره بار درسطح شهرستان با ارائه تسهيلات حمايت کرده و هر چه سریعتر نسبت به احداث میادین میوه و تره بار در سطح شهرستان اقدامات لازم را بعمل آورند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا